2025 års Sune Jonsson-stipendiat – presentation och motivering
Bild: Pristagaren Joanna Helander med Britta Lundgren och Birgit Agrell från sällskapet. Foto: Bo Persson
Joanna Helander har en särskild behörighet som Sune Jonsson-stipendiat. Vid en avgörande tidpunkt fick hon Sunes bildrapport PRAG augusti 1968 i sin hand, vilket fick betydelse för hennes fortsatta levnad. I ett personligt brev till Sune Jonsson (2008) beskriver hon hela händelseförloppet. Här i korthet:
Som ung student vid universitetet i Kraków satte Joanna hösten 1968 upp en protestaffisch i studentboendets port. Hon angavs och hennes rum genomsöktes – utan att Sunes insmugglade Prag-bok, som hade inspirerat till protesten, upptäcktes. Joanna dömdes till tio månaders fängelse – en månad för varje minut affischen visats – och tvingades lämna universitetet. Senare flyttade hon till Sverige, gick fotoutbildning i Göteborg och blev fotograf, författare, översättare och filmare.
Joanna Helander har haft en rikhaltig utställningsverksamhet och bokutgivning i Sverige och utomlands. Från 1976 färdades hon ofta mellan länderna och hennes goda kontaktnät med den tidiga demokratiska oppositionen och rörelsen Solidaritet resulterade i många projekt.
Hennes porträttserier av bemärkta personer i polskt kulturliv är en bestående insats och inkluderar bland andra nobelpristagarna i litteratur Wisława Szymborska, Czesław Miłosz och Olga Tokarczuk. Liksom även svenska kulturpersonligheter såsom Tomas Tranströmer, Werner Aspenström, Göran Tunström, Göran Sonnevi, Birgitta Trotzig med flera. Dessa porträtt finns i boken Om hon från Polen vore här (1999), en hyllning till polska och svenska författarvänner.
Helanders första fotobok Kobieta – kvinnor i Polen utkom 1978. Boken Gerhard K – breven från Polen (1986) om hennes judiske far, skildrar dramatiska händelser i Polens efterkrigshistoria genom en familjs öde. Förföljelsen av judar och frågor kring mänskliga rättigheter är ett ämne hon ofta har återkommit till. Många projekt har resulterat i scenföreställningar och kreativa dokumentärfilmer tillsammans med Bo Persson.
Joanna Helander arbetar i den klassiska traditionen av svartvitt foto med efterföljande mörkrumsarbete. I dagens digitala klimat kan det framstå som en motståndshandling.
Sune Jonssons rapport om Warsawapaktens invasion – och tjeckernas motstånd – kallar han 25 år senare ”en viktig milstolpe i kameraarbetet”. Det var i Prag ”samma typ av engagemang [som hemma med småbrukarna] och en vardag, där man måste solidarisera sig och vara medmänsklig. Där kameran är en katalysator i den processen.”
Sune Jonsson försvarade enträget småbrukarnas naturnära leverne i en tid av brysk rationalisering. Joanna Helander har målmedvetet ägnat sig åt frihetskamp och försvar av mänskliga rättigheter. Båda har under lång tid tagit de utsattas parti och lyft fram människan i berättelsen.
Gunnar Balgård, Britta Lundgren
för Sällskapet Sune Jonssons vänner